Merkevarebygging mot fluktfrekvens

Merkevarebygging mot fluktfrekvens

Torkel Lien
Kreativ leder | tekstforfatter
Av
Torkel Lien
Kreativ leder | tekstforfatter

Hva skjer når et økt antall visninger, engasjement og lenkeklikk gir flere besøk? Gjennomsnittlig tid brukt på nettsiden/i butikken synker og fluktfrekvensen øker. Er det en digital naturlov eller kan vi gjøre noe med det?

Hvorfor flykter kundene?

Ja, det kan være mange årsaker. Ble distrahert, ombestemte seg, treg lasting, tungvint kundereise, digital utrygghet ift betaling, utsolgt for ønsket produkt/størrelse. Har du gitt nettsiden/-butikken nok oppmerksomhet i forhold til bedriftens verdier, grafisk profil, tone of voice – kvalitet og merkevarebygging? Eller har det blitt for mye fokus på å få stadig flere og nye kunder inn i butikken.

Amundsen Sports:
Konsistent merkevarebygging, innbydende nettside. Hvis du kjenner noen av de som står bak, gi en tommel opp fra oss i MP.

Digital strategi og merkevarebygging blir viktigere

Du er ikke lenger den eneste butikken med akkurat ditt vareutvalg i Storgata, den eneste kjeden som er representert i de 10 største byene. Vill digital konkurranse gjør merkevarebygging til ditt viktigste verktøy for å lykkes, både på kort og litt lengre sikt. Pris er ikke det eneste kriteriet, og det står uansett alltid i forhold til faktisk og opplevd kvalitet – av produkt/tjeneste og butikk/utsalgssted.

Ble den høflige, interesserte selgeren utryddet?

Registrer deg her, kjøp nå, kun kort tid, bestill, se utvalget, få rabattkupong, fyll ut! Salg er som oftest målet, men er det overfall og stress som skaper salg og fornøyde kunder? Irriterende remarketing? Daglige nyhetsbrev med aller siste sjanse? Det er ikke sånn vi blir møtt av megleren når vi går på visning eller når vi går inn i en butikk for å se på sommerjakker. Så da er det heller ikke så rart at fluktfrekvensen er som den er – økende?

Mercedes Benz:
Denne er ganske opplagt, men vi ønsker vel alle å bli litt mer sånn?

God, digital historieformidling

Start med å lage – eller pusse opp – den digitale kommunikasjonsstrategien. Se nærmere på hvem, hva, hvordan og hvor. Hvem snakker du til og hva vet du om dem, hva er budskapet, hvordan skal du formidle det og hvor? Utvikle et kommunikasjonskonsept som, på en inspirerende måte, definerer essensen i møtet mellom menneskene i målgruppa og det du representerer og selger. Grav frem de gode historiene, hvor kunden er helten, som skaper og forsterker båndene mellom virksomheten og målgruppene. Fortell i en tone og stil hvor design, billed-/ filmstil og teksttonalitet utgjør en attraktiv helhet. Få kundene til å nyte utsikten fra 1. klasse i kundereisen.

Idéer som begeistrer

Overraskende, spissformulerte, overdrevne, morsomme eller rare; hva som fungerer avhenger selvsagt av bransje, konkurrenter og – ikke minst – plattform. Poenget er å få oppmerksomhet, og så lenge idéene er bygd på kommunikasjonskonseptet så kan du ikke gjøre store feil. Test deg frem til hvilke virkemidler, idéer og plattformer som gir best effekt. Du får selvsagt ikke fluktfrekvensen helt til null, men du har nå et grunnlag for å repeterende salg, mer fornøyde kunder og positiv vareprat.

Daloc:
Kan en svensk produsent av industridører lage rare annonser med stor stoppeffekt (og det kan de!) så kan alle 😃

Kundereisen starter her, vær vennlig å ta plass

Media Performance er kreativt performancebyrå som leverer hele spekteret av digitale tjenester. Markedsføringsrådgivning, kommunikasjonsstrategi, konseptutvikling, design, foto/film, tekst, koding, målgruppebygging, plattforminnsikt, Google/SEO, synlighet, kampanjegjennomføring, A/B-testing, effektmålinger og optimalisering. Puh, det var ganske mye 🙂
La oss ta første del av kundereisen sammen.
Book et møte eller en samtale med oss så finner vi ut hvor vi skal!

REDGO:
Dette kommunikasjonskonseptet, Falck redder dagen, er det vi i MP som står bak. Og ja, vi har laget filmen også. Konseptet lever videre, også etter at Falck ble kjøpt opp og endret navn til REDGO.

Kontakt media performance i dag

Ta kontakt for å se hva vi kan gjøre for deg!

Bedriften/Virksomhetens navn
E-post
Melding
Takk for henvendelsen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Aktuell innsikt.