Digital markedsføring for medlemsorganisasjoner

Digital markedsføring for medlemsorganisasjoner

Torkel Lien
Kreativ leder | tekstforfatter
Av
Torkel Lien
Kreativ leder | tekstforfatter

Oppskriften på å lykkes med digital markedsføring for medlemsorganisasjoner er enklere enn du tror: Riktig budskap, riktig målgruppe, riktig tid. Old school. Riktig plattform og effektmåling hører også med.
Empati og omtanke, viljen og evnen til å støtte gode saker, ønsket om å bli med i en organisasjon som jobber for noe som berører meg – engasjementet er kanskje sterkere enn på lenge. Dessverre er det mye unødvendig – og lite produktiv – digital forvirring og frustrasjon der ute. La oss rydde litt.

Mer støy, mindre oppmerksomhet, kortere tid

Det er mediebruken, ikke menneskene, som er forandret. Hvis mottakeren først åpnet DM-en din så var du alene om oppmerksomheten ganske lenge. I sosiale medier får du et halvsløvt blikk i 1-2 sekunder – hvis du er heldig. Kampen om å bli sett og få klikk – støyen – er øredøvende. Ingen budskap, kommunikasjonsstrategier og kundereiser får effekt uten oppmerksomhet.

Fokusér og spiss budskapet

Mange organisasjoner har lang tradisjon for å kommunisere med innestemme, en slags myk tilnærming fordi temaet ofte handler om medmenneskelighet og omsorg. Tanken er å komme under huden på leseren, berøre og vinne sympati. Dette fungerer etter at du har fått oppmerksomhet og klikk, ikke før. I annonser, stillbilder eller video, har du i beste fall 1-2 sekunder på deg på å vinne et glimt av interesse. Lag tydelige budskap, bruk sterke virkemidler (idéarbeid) og sett ting på spissen. Få folk til å klikke, aksepter heller en høyere fluktfrekvens.

Kommunikasjonsstrategi for sosiale medier

Evnen og viljen til å kjempe mot urett, for gode saker og en bedre verden, bor også i de målgruppene som har vokst opp med sosiale medier. Hjelp til Ukraina, kvinner i Iran, flomofre i Pakistan, global og lokal klimakamp, vindmøller, eldreomsorg, kvinnehelse – engasjementet lever. Det utløses når du setter saken på spissen og får den på agendaen, ikke med velment mumling som går under alles radar.
Du kan starte med å svare på fem spørsmål:


1: Hvem snakker du til og hva vet du om dem?
2: Hva ønsker du å si til dem?
3: Hvordan skal du si det slik at det treffer og engasjerer?
4: Hvor skal du si det?
5: Hvordan skal du måle, analysere og forbedre for å oppnå økt effekt?

Svarene er din kommunikasjonsstrategi. Det er faktisk så enkelt.

Kontakt media performance i dag

Ta kontakt for å se hva vi kan gjøre for deg!

Bedriften/Virksomhetens navn
E-post
Melding
Takk for henvendelsen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Aktuell innsikt.