Unngå følgende feil ved annonsering på Instagram

Author

  • Torkel Lien

    Kjemper for idésterk, tydelig kommunikasjon med fokus på oppmerksomhet, aksept og respons. Tekstforfatter, idémaker, kreativ leder og markedsrådgiver med 30+ års erfaring fra flere hundre virksomheter i alle bransjer og sektorer - norske og internasjonale.

Publisert:
08 sep, 2022

Unngå feil ved annonsering på Instagram

Flere og flere markedsførere annonserer på Instagram for å nå ut til målgruppen sin på en genuin måte. Mange får det bra til og gjør suksess, men det er gjentakende feil flere gjør som påvirker både kostnader og rykte. Unngå følgende feil ved annonsering på Instagram:

Ikke har en målrettet strategi

Instagram lar bedrifter fortelle en historie via bilder og videoer for å vise frem produkter og tjenester på en kreativ måte. Dette er helt meningsløst dersom annonsene ikke samsvarer med målene du har satt. Da vil du ikke oppnå de resultatene du ønsker. For å unngå dette, kan du spørre deg selv:

  • Hva ønsker du å oppnå?
  • Vil du nå ut til nye kunder eller oppfordre tidligere kunder til å samhandle med deg igjen?
  • Ønsker du økt trafikk på nettsiden din?

Det er lettere å gjøre visjonen din om til virkelighet dersom du setter spesifikke mål.

Når ikke ut til rett målgruppe

En av de største feilene på Instagram, er å ikke forstå hvem målgruppen din er. For å nå ut er du nødt til å forstå hvem de er og hva som motiverer og inspirerer dem. Identifisering av målgruppen din kan gjøres slik:

  • Analyser hva du tilbyr.
    – Hvem vil være interessert i hva du tilbyr?
    – Hvilket behov dekker produktet eller tjenesten din?
    – Løser det noen problemer?
    – Hvem tjener mest på hva du tilbyr?
  • Forstå demografien. De mest vanlige måtene å segmentere på er gjennom alder, kjønn, lokalisering, atferd, livsstil og interesser. Du er derfor nødt til å finne ut følgende faktorer om dine ideelle kunder.

Bommer på annonse-innholdet

Selv om det er viktig å forstå og nå ut til målgruppen så vil ikke annonsen prestere dersom man bommer med innholdet. For å lage innhold som når ut til potensielle kunder, må man være observant på at det reflekterer merkets posisjon, produkter og tjenester.  Det skal heller ikke føles ut som at bedriften kun er ute etter salg og promosjon, men at innholdet skal gi inspirasjon og verdi.

Eks: du kan ikke ha en annonse av barneklær som henvender seg kun til menn, når det som regel er kvinner som er ute å handler.

Ta kontakt her!