Vi har alle fått reklame i postkassen fra en eller annen gang i tiden. Den digitale transformasjonen har nå nesten overtatt denne formen for markedsføring. Før var kanskje disse annonsene til bryderi og irritasjonsfaktor fordi vi visste det var reklame og det var ikke sikkert det angikk oss heller. I den digitale verden er det ikke lenger slik. Vi har nå mulighet til å bygge en hel kundereise basert på digital kommunikasjon og epost.

Marketing Automation

Et eksempel fra “gamle dager” da du gikk inn i en butikk; Du ble ønsket velkommen av en snill betjening som presenterte seg, spør deg om et par enkel spørsmål for å kunne hjelpe deg videre. Betjeningen hjelper deg til å finne akkurat det du er på jakt etter og kan kanskje anbefale andre produkter som er av interesse eller som kan passe til. Du betaler for varen og betjeningen takker for handelen.

Slike kundereiser kan vi bygge med Marketing Automasjon. Å handle på nettet trenger ikke å være upersonlig.

 

Vi kan samle inn data på hva din kunde ser etter, hva kunden heter, hvor kunden befinner seg, alder osv. Med denne dataen kan vi “trigge” forskjellige utsendelser med det riktige innholdet til den riktige tiden for at kunden skal handle.

Forlatt handlekurv (Abandoned Shopping Cart)

Du har helt garantert opplevde dette. Du surfer rundt på nettet og endelig finner du akkurat de skoene du har lett etter ved en tilfeldighet. Du legger de i handlekurven og skal til å betale. Så ringer telefonen, eller sjefen kommer bort, eller du søler kaffe over maskinen. Utallige scenarioer kan få deg til å ikke gjennomføre kjøpet. Ved å sende en påminnelse til dine kunder som forlater en handlekurv har du muligheten både å vinne kunden tilbake til butikken din, samt enda en mulighet til å kommunisere med din kunde.

 

Visste du at over 76 % av alle som besøker en nettside, legger produkter i handlekurven, men forlater siden. Med en slik påminnelse har du mulighet til å hjelpe kunden å fullføre kjøpet, samt påvirke en kunde som du har bekreftelse på er i kjøpsmodus.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev er mest kostnadseffektive kanalen innen markedsføring. Her har man mulighet til å bygge seg opp en stor følgerbase av både eksisterende og potensielle kunder som man enkelt kan kommunisere med ved å sende ut nyhetsbrev. I dagens marked handler det om å være relevant og sende riktig budskap til rett tid. Med riktig bruk av nyhetsbrev kan man effektivt øke lojalitet og kundetilfredshet.