Markedsføring i krisetider

Vi tar vare på hverandre, vi holder oss hjemme og vi driver selskapet minst like godt fra hjemmekontorene. Det er mange som forsikrer kunder og omverdenen om at det er business as usual. Men det er det ikke. Business har aldri vært mer unusual enn nå. Dette er markedsføring i krisetider.

 

Tiden er inne for å lage nye planer. I denne artikkelen skal jeg prøve å se på dagen i dag – og månedene som kommer – i et markeds- og mulighetsperspektiv. 

 

I et normalår kjemper vi om markedsandeler, ofte marginaler. Vi har våre markeds- og lanseringsplaner, konkurrentene har sine. Vi sitter på hvert vårt kontor og lager tiltak som til forveksling ligner på alle andres. Kalenderen forteller oss når feriene er, når feriepengene kommer og når det er jul. Og da blir det vinterkampanjen (hvilke produkter skal være med i år?), påske-/vårkampanjen, sommer, skolestart, høst og jul. For da skal folket reise, pusse opp, bli fin til sommeren, nyte sommeren, være ute, gå på visninger, kjøpe ny bil, få det pent på verandaer og i hagen, unne oss det lille ekstra et cetera. Det er selvsagt store variasjoner mellom de ulike bransjene, men folk går stort sett i takt i dette landet. Og det gjør annonsørene også. En av effektene er selvsagt at det da blir mange som kjemper om oppmerksomhet og salg, i digitale og tradisjonelle medier. 

Det betyr også at det koster litt ekstra, både i form av kreativitet/budskapsutvikling og mediaspending, hvis du vil skille deg positivt ut og bli valgt. Og det vil du jo.

 

 

Markedsandeler på tilbud

Hva som er gode råd i krisetid avhenger selvsagt av bransje og den enkelte bedrift. Hvis du jobber i en bedrift eller organisasjon hvor det finnes handlingsrom, ja, så bør du handle. I en tid hvor mange, også flere enn de som er tvunget til det, skrur ned på aktivitetene er det lettere å bli sett, hørt og valgt. Det betyr i klartekst at det er billigere å få nye kunder, øke markedsandelen. Påstanden støttes både av faglitteratur (share of voice/market) og innlysende logikk: Er du den eneste entreprenøren i området som markedsfører nye, attraktive leiligheter, så får du et stort forsprang på konkurrentene. For eksempel. Markedsføring i krisetider er dermed for mange et forsprang. 

 

Det finnes ikke noe kjøpestopp

Spør gjerne de som driver byggevarehus, håndverkere, de som legger asfalt eller de som selger maskiner og utstyr til hage og hjem (ja, det er vår). Koronaviruset har ikke lammet kjøpelysten. Hvis det er sesong (sic!) for dine varer og tjenester, så er det ingen grunn til å gå i markedsføringsmessig dvale. Snarere tvert imot (se forrige avsnitt).

Samtidig er det veldig viktig at selve kommunikasjonen er klokt, godt og selgende utformet – på en taktfull måte. 

 

Tid for å pusse opp hjemmet…og hjemmesiden?

I en travel, normal hverdag er det vanskelig å få tid til alt du vet at du burde ha gjort, for eksempel å se og vurdere egen nettside sånn som kundene ser den. Vet du for eksempel hvilke deler av nettsiden som blir lest, hva som blir oversett og hvor lang tid kundene dine bruker på de ulike delene og totalt? 

En klikkanalyse vil gi deg eksakte svar som du kan bruke til å ommøblere og optimalisere nettsiden. Slik at den gir flere henvendelser, abonnenter til nyhetsbrev og bestillinger nå og når samfunnet er tilbake i normal gjenge.

 

Å holde hjulene i gang er også en del av dugnaden

Det snakkes og skrives veldig mye om shutdown, hjemmekontor og hva vi alle skal gjøre for å unngå smittespredning. Følg rådene.

Ordene fellesskap, tillit og dugnad har også fått nytt innhold. Mye er forandret på kort tid, og vi deler alle et felles ønske om at dette fordømte viruset skal forsvinne fort slik at vi kan gå tilbake til det normale….eller finne en ny og bedre normal.

I denne dugnaden er det også viktig at bedrifter og organisasjoner, selvsagt begrenset til de som har mulighet, bidrar til å holde noen deler av samfunnet i gang. Din aktivitet kan bidra til at noen færre blir permittert, eller at noen av de permitterte kommer raskere tilbake på jobb ved blant annet markedsføring i krisetider.

Det er business as unusual, men det er fortsatt business. 

 

Torkel Lien

Rådgiver, tekstforfatter og partner i Media Performance

 

Media Performance er et reklamebyrå med svart belte i digital markedsføring. Vi utvikler kreative, effektive budskap som vi distribuerer i de kanaler som gir best konvertering. Våre medarbeidere, i alderen 17-57 år, hilser fra hvert sitt hjemmekontor.