Hvordan velge byrå

Markedsføring inkludert annonsering og konsulentbruk er som hvilken som helst annen investering; du ønsker størst mulig avkastning.
Her er noen tips og kriterier du kan bruke når du skal velge byrå:

1: Lag kravspec og vær tydelig på hva du ønsker hjelp til

Sparringspartner på forretnings- og markedsstrategi, ekstern rådgiver for markedsavdelingen, en som skal etablere og drifte digital markedsføring og/eller nettbutikk, noen som har gode idéer og filmkompetanse, en som forstår betydningen av å forvalte merkevarer og som også kan holde kurs for å inspirere og heve den interne kompetansen? 

Lag en god beskrivelse av hva du/dere ønsker hjelp til; det er bevisstgjørende internt samtidig som det er til stor hjelp for den/de du kontakter for et tilbud. Tenk også på grad av involvering i et eventuelt samarbeid. Hvis dere har et svært klart bilde av hva dere vil ha, hvordan det bør se ut og omtrent hva som skal/bør stå i tekstene, så er det best å finne et byrå som har mest fokus på fleksibilitet og effektiv produksjon.

I et etablert samarbeid: Skriv gode briefer/oppdragsbeskrivelser og supplér med relevante fakta. Da slipper du at byrået bruker fakturerbar tid på å tolke/avgrense oppdraget, google etter konkurrent- og bransjeinfo, samle inn og analysere/prioritere data et cetera.

2: Stor og kjent eller ung og sulten – rett kompetanse?

Det er en grunn til at store og kjente byråer er nettopp det; de er flinke og de har drevet godt gjennom mange år. De har imponerende kundelister og gjeve premier fra reklamekonkurranser. Kanskje vant de gull for en film som det kostet 4-5 millioner å lage? 

Din arbeidsgruppe er viktigere enn byrånavnet; hvilke av de ansatte vil jobbe for deg i hverdagen? En av fordelene med å velge trygt er at byrået har store ressurser og muligheten til å trekke inn andre folk/annen kompetanse ved behov.

Ung og sulten er også en mulighet; det ukjente byrået som får sin store sjanse til å vise hvor gode de er. Som går all in og gyver løs med entusiasme? Det kan vise seg å bli et lykketreff, noe midt i mellom eller et bomskudd. Slike byråer kan være personavhengige og ha spisskompetanse på utvalgte spesialområder. Det beste partnervalget avhenger også av hvor mye tid og kompetanse oppdragsgiver ønsker å bidra med i prosjektene. Viktig med balanse her, sjekk det vi skrev om kravspec.

3: Hvor mange stiller i møtene?

Reklamefolk fakturerer kr 1.000-3.500,- per time med en antatt median på 15-1600. Hvis de stiller opp med rådgiver, kreativ leder, tekstforfatter, art director, tekstforfatter some, videoprodusent, SEO-spesialist, some-rådgiver, prosjektleder og et par interaksjonsdesignere (dette har faktisk hendt!) i første møte – løp! Det betyr at det er en haug av folk som vil føre fakturerbar tid på oppdragene dine. Byrået ditt bør normalt ikke stille med flere enn to i møtene. Et effektivt byrå er et billig byrå, uten at det går på bekostning av kompetansen.

4: Hyggelige folk som du stoler på?

Dere sitter på (eller kan fremskaffe) inngående produkt- og markedsinnsikt, dere kan “alt” om egne produkter/tjenester og kjenner historien og historiske resultater. Byrået har oppdatert, digital spisskompetanse, gode idéer og fagfolk som skriver, fotograferer, designer, programmerer og optimaliserer. Det beste resultatet er avhengig av at dere samarbeider tett og deler. Kjenner du at du trives med menneskene og at du stoler på dem? God personkjemi skaper gjensidig entusiasme, fremdrift og kvalitet. 

5: Sjekk relevante kundereferanser

Kontakt referanser, still de spørsmålene du ønsker svar på. Hvordan er de å samarbeide med? Sterke/svake sider? Hvor raske er de til å svare på henvendelser? Overholder de budsjetter og tidsfrister eller kommer det vanligvis tillegg? Får du analyser og rapporter uten å måtte be om det? Er de proaktive og kommer med forslag, eller venter de på neste bestilling før de jobber for deg? Hvordan håndterer de tilbakemeldinger og fakturaspørsmål?

6: Billig og/eller bra?

Det finnes ingen kilo-, stykk- eller kvadratmeterpris på bistand fra reklamebyråer; byrå A vil levere noe helt annet enn byrå B, og løsningsforslagene vil ha ulik pris. Det betyr også at 850 kroner kan være dyrere enn 1700 kroner per time. Løsningsforslagene vil gi ulike resultater. Det er avkastningen som avgjør hva som er det billigste byrået.

Lykke til!

Mange misliker reklame på Facebook – hva gjør vi med det?

Lik, men ikke del – Konkurranseregler på Facebook

Markedsføring i krisetider