Kjemper for idésterk, tydelig kommunikasjon med fokus på oppmerksomhet, aksept og respons. Tekstforfatter, idémaker, kreativ leder og markedsrådgiver med 30+ års erfaring fra flere hundre virksomheter i alle bransjer og sektorer - norske og internasjonale.
Publisert:
09 mar, 2023
Det genuine ønsket om å hjelpe de som ikke har det så bra, viljen til å støtte forskning på alvorlige sykdommer, melde seg inn i en forening som jobber for viktige saker?
Mistet vi alt dette da kommunikasjonen gikk fra papir til digital?
Nei, det meste – bortsett fra målgruppas oppmerksomhet – er som før. Jeg kommer tilbake til det.
Menneskene i målgruppen har hjertet på samme sted og like mye omtanke for andre som før. Vi tar standpunkt og vi brenner for mye forskjellig. Forskjellen ligger i hvordan vi bruker digitale medier kontra de papirbaserte. Før kunne vi interessere oss for – og åpne – en spennende og velfylt konvolutt. Bruke noen uforstyrrede minutter på å lese brev, brosjyre, lift-letter, en gripende historie fra en bruker og en personlig hilsen fra generalsekretæren. Ingenting av dette fungerer digitalt, det nytter ikke å klippe og lime.
Lag en kommunikasjonsstrategi og et -konsept som fungerer digitalt. Bruk gjerne Hjertekampen, vårt trenings-/kostholdskonsept for LHL. Hvor oppgaven var å få unge, friske til å engasjere seg – og melde seg inn i – en forening for syke. I en periode etter lansering toppet Hjertekampen listene over mest nedlastede treningsapp. Det vil si foran Strava, Nike, Runkeeper og de andre. Hjertekampen har hjulpet titusenvis i bedre form (redusert risiko for å utvikle alvorlig sykdom), og lanseringen har samtidig bidratt til å skaffe nye medlemmer og styrke LHL som merkevare.
Vi anbefaler at du utvikler en kommunikasjonsstrategi (ta utgangspunkt i eksisterende, gjør den digital) og et -konsept som er tydelig nok til å fungere på flater hvor oppmerksomheten er lav.
For det er det som er den viktigste endringen etter at det digitale tok over for papir. Målgruppas oppmerksomhet har sunket til et så lavt nivå at den knapt er målbar. Noen sier at du har to sekunder på deg, jeg synes at det virker litt optimistisk. Vi snakker trolig tiendedeler. Du har i praksis et glimt på deg til å vekke oppmerksomhet og interesse. Hvordan bruker du glimtet ditt?
Når du har svart på spørsmålene så har du en ny, digital kommunikasjonsstrategi.
Disse tipsene er gitt deg med omtanke og ønsker du mer kan du kontakte oss for en uforpliktende prat.