Digital markedsføring for medlemsorganisasjoner

Ideell og humanitær i digital markedsføring

Author

  • Torkel Lien

    Kjemper for idésterk, tydelig kommunikasjon med fokus på oppmerksomhet, aksept og respons. Tekstforfatter, idémaker, kreativ leder og markedsrådgiver med 30+ års erfaring fra flere hundre virksomheter i alle bransjer og sektorer - norske og internasjonale.

Publisert:
07 feb, 2023

Ideell og humanitær i digital markedsføring

Digital markedsføring for medlemsorganisasjoner

 

Digital markedsføring for medlemsorganisasjoner

Oppskriften på å lykkes med digital markedsføring for medlemsorganisasjoner er enklere enn du tror:
Riktig budskap, riktig målgruppe, riktig tid. Old school. Riktig plattform og effektmåling hører også med.
Empati og omtanke, viljen og evnen til å støtte gode saker, ønsket om å bli med i en organisasjon som jobber for noe som berører meg – engasjementet er kanskje sterkere enn på lenge. Dessverre er det mye unødvendig – og lite produktiv – digital forvirring og frustrasjon der ute. La oss rydde litt.

 

Mer støy, mindre oppmerksomhet, kortere tid

Det er mediebruken, ikke menneskene, som er forandret. Hvis mottakeren først åpnet DM-en din så var du alene om oppmerksomheten ganske lenge. I sosiale medier får du et halvsløvt blikk i 1-2 sekunder – hvis du er heldig. Kampen om å bli sett og få klikk – støyen – er øredøvende.
Ingen budskap, kommunikasjonsstrategier og kundereiser får effekt uten oppmerksomhet.

 

Fokusér og spiss budskapet

Mange organisasjoner har lang tradisjon for å kommunisere med innestemme, en slags myk tilnærming fordi temaet ofte handler om medmenneskelighet og omsorg. Tanken er å komme under huden på leseren, berøre og vinne sympati. Dette fungerer etter at du har fått oppmerksomhet og klikk, ikke før. I annonser, stillbilder eller video, har du i beste fall 1-2 sekunder på deg på å vinne et glimt av interesse. Lag tydelige budskap, bruk sterke virkemidler (idéarbeid) og sett ting på spissen. Få folk til å klikke, aksepter heller en høyere fluktfrekvens.

 

Kommunikasjonsstrategi for sosiale medier

Evnen og viljen til å kjempe mot urett, for gode saker og en bedre verden, bor også i de målgruppene som har vokst opp med sosiale medier. Hjelp til Ukraina, kvinner i Iran, flomofre i Pakistan, global og lokal klimakamp, vindmøller, eldreomsorg, kvinnehelse – engasjementet lever. Det utløses når du setter saken på spissen og får den på agendaen, ikke med velment mumling som går under alles radar.
Du kan starte med å svare på fem spørsmål:
1: Hvem snakker du til og hva vet du om dem?
2: Hva ønsker du å si til dem?
3: Hvordan skal du si det slik at det treffer og engasjerer?
4: Hvor skal du si det?
5: Hvordan skal du måle, analysere og forbedre for å oppnå økt effekt?

Svarene er din kommunikasjonsstrategi. Det er faktisk så enkelt.

 

Vil du vite mer?

Fyll ut skjemaet under så tar vi kontakt for en uforpliktende prat. 

    Mange misliker reklame på Facebook – hva gjør vi med det?

    Konkurranseregler på Facebook

    Markedsføring i krisetider