Lik, men ikke del – konkurranseregler på Facebook

Bryter du reglene så kan du risikere at Facebook-siden din deaktiveres; bryter du loven kan du risikere bøter og – i verste fall – fengsel. Kanskje greit å sette seg inn hva som er lov og ikke, både i forhold til konkurranseregler på Facebook og Norges lover, før du publiserer?

 

I disse tider kryr det av ulike kalendere og konkurranser på Facebook; kampen om oppmerksomheten og kundene er stor, og det er selvsagt lov (og smart) å være kreativ så lenge du ikke bryter reglene.

 

Dette er OK på Facebook

1: Lik siden for å delta i konkurransen.
2: Skriv en kommentar og så er du med i konkurransen.
3: Skriv svaret på vår Facebook-side.
4: Send oss en melding.
5: Du finner svaret/løsningen ved å besøke vår hjemmeside.
6: Husk å oppgi dato/tid for trekning.

 

 

De vanligste regelbruddene – ikke OK på Facebook

“Facebook-politiet” er digitalt, og det straffer konkurranser, poster og aktører som bryter konkurranseregler på Facebook. Facebook-politiet er foreløpig ikke konsekvent i sin håndheving, men vi fraråder alle former for tjuvtriks som bygger på et håp om at du/det ikke blir oppdaget. Du risikerer at konkurransen din forsvinner og at Facebook-siden blir deaktivert. I tillegg så risikerer du å irritere de kundene du prøver å rekruttere, for det er en grunn til at Facebook har klare regler som beskytter brukernes personvern m.m.

 

1: Forutsette deling

Nei, det er ikke lov å sette deling som betingelse for konkurransedeltagelse. Varianter av typen du må gjerne dele og like dette innlegget, del gjerne et cetera er heller ikke å anbefale. Poenget med regelen er å hindre spredning og spam; lettere omskrivninger med dette som hensikt kan også bli straffet….i tillegg til at det irriterer de du ønsker å rekruttere til konkurransen.

 

2: Tagg deg selv…..eller en venn

Det er brudd på reglene; du skal ikke oppfordre til å tagge seg selv eller venner i bilder hvor du/vennen ikke er avbildet.

 

3: Last opp et bilde

Nei, du kan ikke be folk om å laste opp et bilde, legge til et symbol eller en tekst på profilbildet eller andre handlinger som påvirker tidslinjene, verken din egen eller venners.
Den aktuelle FB-regelen sier “personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere konkurranser.

 

 

 

Lovbrudd

Brudd på Norges Lover, for eksempel Lov om Personvern, er noen hakk mer alvorlig enn å bryte FB-reglene. Konkrete lovbrudd kan medføre bøter, og rettspraksisen viser at slike bøter kan bli høye og svi skikkelig. Gjentatte brudd kan medføre anmeldelse, dom og fengsling.

 

1: Kalendere og konkurranser for å hente inn persondata

Det er fristende, og fullt lovlig, å bruke virkemidler som FB-konkurranser og julekalendere til å rekruttere nye kunder, abonnenter på nyhetsbrev et cetera.
Hovedregelen er at du må gjøre det klart og tydelig hva informasjonen vil bli brukt til – og i hvilken forbindelse – før eller samtidig med at brukeren gir fra seg persondata.
Eksempel på godkjent tekst: Ønsker du å motta tilbud, nyhetsbrev og annen informasjon fra oss? Registrér deg her:

 

Hvem interesserer seg for dine regel- og lovbrudd?

Det er tøff konkurranse i alle bransjer, og du kan være 100% sikker på at minst en av dine konkurrenter vil sende melding til Facebook, anmelde deg for brudd på personvernlovgivningen, markedsføringsloven eller annet som kan sette en stopper for konkurransen eller virksomheten din.
Så hvorfor gi dem anledning til det?

 

Media Performance er et raskt voksende digitalbyrå som hjelper deg med forretningsutvikling, digital strategi, idéutvikling, tekst, design, koding, administrering og optimalisering. Kontakt oss hvis du ønsker bedre effekt på din digitale markedsføring.

 

 

Ta kontakt