Kjemper for idésterk, tydelig kommunikasjon med fokus på oppmerksomhet, aksept og respons. Tekstforfatter, idémaker, kreativ leder og markedsrådgiver med 30+ års erfaring fra flere hundre virksomheter i alle bransjer og sektorer - norske og internasjonale.
Publisert:
08 sep, 2022
I løpet av det siste året har vi produsert 100+ filmer til hjemmesider og ulike sosiale medier. Samtlige har bidratt til å skape gode resultater; vi har målt eksakt effekt for hver og en i antall visninger, klikk og bestillinger. Her deler vi våre beste råd slik at du lykkes med din filmproduksjon. Før vi går til tipsene, la oss være enige om at målet er å lage film som gir resultater til lavest mulig kostnad.
Hvem henvender du deg til, og hva vet du om dem? Se for deg en en venn/bekjent som representerer målgruppa. Hvilke verdier og interesser har de, hvordan snakker de?
Dann deg et bilde av menneskene, for du skal snart lage en film som treffer, interesserer og inspirerer dem til å gjøre som du ønsker – klikke og bestille.
FB/IG, Snap, TikTok, LinkedIn…eller egen hjemmeside? Tilpass filmen til mediet og – ikke minst – hvordan mediet brukes av målgruppa. Sløv scrolling, underholdning, se om det er noe nytt/kult som trender? Sjekke kontakter, jobbmarkedet? Finne ut mer om din virksomhet/dine tilbud? Det kan være samme målgruppe, men i vidt forskjellige modus – det må du ta hensyn til for at filmen skal gi de resultatene du forventer. På sosiale medier må du levere noe som vekker oppmerksomhet/interesse i løpet av et par sekunder – maks.
Hva ønsker du at målgruppa skal gjøre etter å ha sett filmen? Kontrollspørsmål: er det sannsynlig at målgruppa vil gjøre det? Klikke på en lenke, registrere seg, besøke hjemmeside, bestille/kjøpe? Sørg for at filmen, særlig sluttsekvensen, er tydelig på dette.
Gode historier fenger, en påkostet produksjon kan ikke redde en dårlig historie. En dårlig historie er uengasjerende, også når den er over gjennomsnittet godt fortalt.
Bruk tid på å lage et godt manus, noe som fanger oppmerksomheten øyeblikkelig, holder på den og stimulerer til handling.
Hos oss liker vi SoMe-filmer som varer i inntil 20 sekunder, til nød cirka 30 hvis historien er spesielt god. Fordi våre trafikkmålinger viser hva som skjer med langfilmer på et minutt eller mer. På din egen hjemmeside, som besøkes etter et aktivt valg og med oppmerksomhet, kan du gjerne boltre deg med lengre filmer.
I sosiale medier bør du unngå filmer hvor sjefen – eller en fornøyd kunde – snakker (skryter). Dette, som i og for seg kan være effektivt på hjemmesiden, er bortkastede penger (både til filmproduksjon og spredning) i sosiale medier. Unntak finnes, men du kan i beste fall håpe på at den blir oversett fordi alternativet er verre – at den blir sett og kjeder vettet av målgruppa (påvirker brandet negativt).
Sjekk hvilket format som gir best synlighet i det mediet du skal benytte. Høyde, bredde, kvadratisk, filstørrelse? Det er veldig kjedelig (i tillegg til at det tar tid og koster ekstra) å måtte gå tilbake og lage en ny versjon fordi den ikke spiller ordentlig.
Å lage en god filmproduksjon kan koste fra cirka kr 40.000 til……flere millioner, selvsagt avhengig av en rekke faktorer. Det som drar de store kostnadene opp er antall opptaksdager (og -steder), antall mennesker på settet, studioleie, kamera og skuespillerhonorarer. Trenger du egentlig å plusse på drone, studioleie og et svinedyrt kamera (som byrået må leie)? Les tips nummer 4 om igjen – det viktigste er at historien er god. Alltid.
Av:
Partner/kreativ leder
Media Performance AS
Om a lykkes med digital markedsforing